Bitcoin, Litecoin, Namecoin, Peercoin 728x90

Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bahasa Bahasa Yang Jarang Di Ketahui

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bahasa Bahasa Yang Jarang Di Ketahui




    10.Chamicuro

    Sepanjang sejarah,di dunia,hanya ada 8 orang yang berbahasa Chamicuro, menurut suatu kajian pada tahun 2008.Bahasa ini kebanyakan dipakai untuk percakapan di Negara Peru dan dianggap sebagai bahasa yang pupus,kebanyakan orang yang berbicara bahasa chamuciro adalah orang yang sudah tua.Tidak ada kanak-kanak yang berbicara Chamicuro sebab mereka menyesuaikan diri dengan bahasa Sepanyol.Bagaimanapun,mereka yang berbicara bahasa chamicuro boleh membuat suatu kamus dari terminologi mereka.contoh bahasa chamicuro:waka (lembu),katujkana(monyet).



    9.Dumi
    Dumi,suatu bahasa Negera Nepal pada umumnya digunakan dalam percakapan di daerah Tap and Rava Rivers.Iaitu di pergunungan Khotang District,yang terletak di Negera Nepal bagian timur.Bahasa Dumi merupakan suatu Bahasa Kiranti,ertinya bahawa bahasa ini merupakan bahagian dari Bahasa Keluarga Tibet-Burma.Dengan hanya 8 orang-orang yang menggunakan bahasa ini pada tahun 2007,bahasa ini dianggap sebagai pupus.Maklumat tentang Bahasa Dumi telah dikumpulkan dan di sana ada suatu kamus yang tersedia.Ada juga banyak buku menulis tentang bahasa Dumi yaitu tentang "the language?s grammar and syntax".



    8.Ongota
    Dalam tahun 2008,hanya ada 6 penutur asli yang mengetahui dan menggunakan bahasa Ongota,kesemuanya adalah orang-orang tua.Ini membuat bahasa Ongota pupus.Bagaimanapun,tidak sama dengan kebanyakan bahasa yang sedang menghilang,ada suatu profesor pada Addis Ababa University di Etiopia yang belajar Ongota.Dia menyimpulkan bahwa bahasa ini mengikuti suatu struktur pokok,objek dan katakerja.Ongota disebut suatu Bahasa Afro-Asiatic.


    7.Liki
    Liki adalah suatu bahasa yang digunakan dalam percakapan mulai dari pantai Sarmi utara,daerah Jayapura,pulau dekat Indonesia.Pada tahun 2007,suatu kajian menunjukkan bahawa hanya 5 orang yang menggunakan bahasa itu.Di masa lalu,bahasa ini merupakan bahasa percakapan untuk pejabat gereja di daerah itu.Bahasa ini tidak hanya mempunyai satu asal,kerana itu bahasa ini dikatakan Austronesian,Melayu-Polinesia,Central-Eastern,Ketimuran Guinea Melayu-Polinesia,Oceanic,Western Oceanic,North New Guinea,Sarmi-Jayapura Bay dan Sarmi.



    6.Tanema
    Di pulau Solomon,Bahasa Tanema pernah digunakan di suatu tempat Pulau Vanikolo,daerah Temotu dan di Desa Emua.Tercatat,hanya 4 orang yang menggunakan bahasa ini.Tanema adalah Austronesian Seperti halnya Melayu-Polinesia,Central-Eastern dan Oceanic.Banyak dari mereka yang ketika berbicara Tanema sudah beradaptasi dan sudah memulai untuk berbicara baik bahasa Pijin maupun bahasa Teanu,Kedua-duanya adalah bahasa yang sangat popular di dalam daerah itu.


    5.Njerep
    Njerep adalah suatu Bahasa Bantoid di Nigeria.Bahasa ini pernah menjadi bahasa cameroon tetapi itu tidak lama.Sekarang bahasa paling umum dipakai dekat Mambila adalah 'itu'.Hari ini,bahasa tersebut telah digantikan oleh bahasa Mambila seperti Ba Dan Mvop.Menurut suatu kajian pada tahun 2007 hanya ada 4 orang yang masih berbicara Njerep,maka dalam beberapa berabad-abad bahasa akan lebih dari mungkin padam.


    4. Chemehuevi
    Chemehuevi,sebelah utara Uto-Aztecan,Numic,Bahasa Selatan yang sebagian besar berbicara dalam midwest USA seperti halnya pada western coast.Anda dapat mendengar bahasa itu di Ute,Colorado,Selatan Paiute,Utah,Arizona utara,Selatan bagian dari Nevada dan di daerah Sungai Colorado,California.Suku bangsa Chemehuevi masih tersisa dan sedang tumbuh subur,jumlah orang yang berbicara bahasa hanya 3 orang-orang yang kesemuanya adalah orang dewasa.


    3. Lemerig
    digunakan di Vanuatu,suatu pulau di selatan Lautan Pasifik sekitar 1,000 mil ke timur Australia,Austria utara,bahasa ini digunakan juga di Vanua Lava Island.Hanya ada 2 orang yang menguasai bahasa ini. Lemerig terdiri dari sedikitnya empat berbagai dialek berbeza.


    2. Kaixana
    Kaixana adalah salah satu dari banyak bahasa yang pupus.Bahasa ini pernah menjadi bahasa suatu desa dekat Sungai Japura,yang terletak di Brazil.Dari waktu ke waktu,Penetapan Bahasa Portugis mengambil alih bahasa di area itu.Dahulu,hampir 200 orang dapat berbicara bahasa tersebut.Tetapi,suatu kajian pada tahun 2006 menunjukkan bahwa hanya seseorang masih berbicara Kaixana.


    1. Taushiro
    Taushiro,suatu bahasa asli dari Negara Peru,tepatnya di daerah Sungai Tigre,Sungai Aucayacu,yang mana adalah suatu anak sungai Sungai Ahuaruna.Bahasa ini dikenali sebagai suatu bahasa mengisolasikan,yang mana itu berarti bahasa ini tidak punya hubungan yang dapat dibuktikan dengan bahasa lain.Mereka yang berbicara bahasa ini pada umumnya hanya ?satu?.Di dalam,suatu kajain 2008 menyimpulkan bahwa hanya seseorang berbicara bahasa ini dengan dengan fasih.

    "bahasa pun boleh pupus kalau tidak dipeliharan dengan sebaiknya..cintailah bahasa kebangsaan kita"


  • #2
    oo..waka waka eh eh.. tu bahasa Chamicuro ke.. :confused:
    ::huwarghhh:: baju raya tucing belum beli..

    Comment


    • #3
      Bahasa2 nie mngkin ada lg tp xdigunakan secara meluas..mngkin depa guna untuk bersembang dengan keluarga depa ja..


      "ILMU ITU PELITA HATI, TIDAK TERLIHAT TAPI NYATA"

      Comment


      • #4
        Originally posted by tO_oYoLta_emas View Post
        oo..waka waka eh eh.. tu bahasa Chamicuro ke.. :confused:


        waka waka eh eh yg shakira tu ke? kalo ikut wikipedia, tu bahasa Fang..dan maksud waka tu 'do it'..kalo waka bahasa Chamicuro tu maksudnya lembu..sumber

        ------------------------------------------------------------------------------------

        English ngan bahasa Mandarin yg tengah mendominasi bahasa dunia :)

        kalo bahasa sendiri dipinggirkan sebab terlalu agungkan bahasa lain, memang boleh pupus bahasa kita bak kata encikapas..
        Aku Mahu Buktikan Pada Dunia, Masih Wujud Lagi Kesucian Dan Kesetiaan...

        Comment


        • #5
          dalam dunia ni mungkin banyak lagi bahasa yang belum kita ketahui...
          loghat dan bahasa mungkin seakan sama maksudnya...tapi tidak semua faham bahasa dan loghat masing masing...
          lain negeri lain loghatnya..begitu juga bahasa didunia...

          kita ni bertuah sebab hidup serumpun dengan dengan bahasa nusantara...Bahasa Melayu untuk pupus adalah jauh sekali...
          sayangi bahasa kebangsaan kita ye...:)

          Comment


          • #6
            Bahasa inggeris pun tak abis explore lg. Kalau bahasa2 kt atas ni mmg langsung tak paham. ::ohmygod::

            Comment


            • #7
              lain kaum dan bangsa lain le bahasa yang digunakan...

              Comment


              • #8
                ::listentomusic::

                macam-macam bahasa pelik2 la dorg nie..

                Comment

                Working...
                X